Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘Stephanie Rosenbloom’

Stubbornness can lead to some outstanding journalism. But it also can cause journalists to stand by stories that need to be corrected or re-examined.

I think it’s time to say the New York Times is just being stubborn in its refusal to update or correct its inaccurate 2007 story about Pari Livermore.

Nonprofit chroniclesNearly three months after Nancy Levine, a potential client of Livermore’s, called to Times editors’ attention the failings of the 2007 story, five different journalists have investigated Livermore’s matchmaking efforts and the “charitable” donations she asks clients to make in return for her service. (And I’m not counting August and October posts on this blog.) All of the investigations, including a post Sunday by Marc Gunther in Nonprofit Chronicles, have found the same thing: Livermore’s favored “charity,” Spotlight on Heroes, has never been registered as a charity.

Unless all of these investigations are wrong, the Times should correct its story.

The technicality Times editors cite in not correcting or even re-examining the 2007 Times story by Stephanie Rosenbloom is that it did not mention Spotlight on Heroes. But the whole premise of the story was Livermore’s blend of matchmaking and philanthropy. The story referred to the 2007 Red & White Ball as a “charity event,” even though 2007 promotional materials for the ball directed ticket buyers to make out their $175 checks to Spotlight on Heroes. I don’t know of any journalism ethical code, including the Times’ Standards and Ethics, that doesn’t require correcting errors, and that “charity event” reference clearly was an error, even if you don’t think a fundamentally flawed eight-year-old story needs deeper re-examination. (more…)

Advertisements

Read Full Post »

I am dismayed by the continuing refusal of respected media companies to re-examine and correct their reporting when confronted with documentation of their errors.

I blogged about this problem in August, calling attention to puff pieces in the New York Times, San Francisco Examiner, CBS, NBC and other media, depicting Pari Livermore as a matchmaker who paired widowed and divorced middle-aged people in return for donations to “charities.”

Nancy Levine

Nancy Levine

None of the media checked out Livermore’s charities thoroughly enough to learn that her favored charity, Spotlight on Heroes, wasn’t registered as a charity at all. The person who did the digging to learn that was Nancy Levine, a potential client. Levine reached out to me after being blown off by media organizations she approached, seeking a correction or update to their old puff pieces, which showed up in Internet searches, lending credibility to Livermore.

Before my August post, I emailed Livermore, inviting response, and I received no reply. I emailed again for this post and Livermore said she “did mess up the paperwork” for Spotlight on Heroes, sending something to the wrong address. She did not explain why the paperwork didn’t get straightened out and did not answer when I asked her repeatedly whether Spotlight was registered now as a charity. She claimed to have sent me an email (she didn’t say when), but a search of my inbox showed no messages from her. (She sent one Monday, listing work she says her matchmaking donations have supported.)

I can almost, sort of, kind of, nearly buy some media’s initial response to Levine. The stories were old and you could, in the quick read that many complaints receive from editors and news directors, conclude that the errors weren’t serious enough to demand a thorough review or a correction this long after the fact.

But I can’t get there. Levine is thorough and persistent (she would make a hell of an investigative reporter). She provided these news organizations (and me) with extensive documentation that Livermore’s charity, at the least, was not registered properly. If the lack of registration was an innocent mistake, the charitable donations that these puff pieces virtually encouraged were not tax-deductible, and that oversight certainly needed to be corrected. The story demands more investigation by any organization that published puff pieces. (more…)

Read Full Post »